Saturday, February 10, 2007

Den mångkulturella skolan, Hultinger & Wallentin

Den gav mig en väldigt positiv resa in i den mångkulturella skolan!

Serverar några härliga axplock:

  • Här (Rosengård) går man inte fri. Man rycks med, berörs och skakas om i denna pulserande verklighet. Hur skulle det kunna vara annorlunda på en plats där alla jordens väderstreck mötts och trasslat in sig i en härva.
  • Sanningen skrämmer inte barnen som ovissheten.
  • Barnen är inte så hämmade att de inte vågar visa sin okunnighet och inte heller så prestigefyllda att de låtsas veta, när de egentligen inte har en aning.
  • Här blir alla Någon! Stor tolerans. Uppskattningar "haglar". Man är inte blyg för att fråga om allt, men förväntar sig ärliga svar.
  • "Ju äldre jag blir, desto osäkrare blir jag". Det är inte osäkerhet utan man blir medveten om komplexiteten.
  • Viktigt att möten blir så bra som möjligt. Varje elev måste bli sedd och hörd, det stärker elevens självbild.
  • Varje människa har en förälder, en vuxen och ett barn inom sig. Föräldern utgör normer, pekpinnar åt sig själv och ord som "måste", får" och "får inte". Barnet vill ge efter för sina impulser, säger emot när någon säger hur man bör göra. Den vuxne är en medlande instans mellan föräldern och barnet, som förhandlar sansat, håller sig till sakfrågor och inte låter känslorna ta överhanden.
  • Inlärning är att ändra sin omvärldsuppfattning. Om man aldrig tar upp skillnaderna kan man heller inte med trovärdighet tala om likheterna.
  • Informellt lärande i vardagliga sysslor övar upp svenska språket. Barn lär av barn genom åldersintegrerade gruppers vardagsprat. Stoffet måste gripa tag i eleverna så att de reagerar. Praktiskt arbete utvecklar språket. Enligt lingvister består 90% av allt tal av ca 2000 ord. Den vokabulär som räcker till att tala med räcker inte till för att studera med.
  • Människor bygger successivt upp egna kreativa system för hur språkliga former kan användas. Språkets grundläggande funktion är att förmedla information. Språkbehärskning = kunskap + färdighet
  • "Jag behandlar alla barn lika", sa en kollega. Men muslimer och hinduer har olika önskningar och behov.
  • "Här kan man inte vara rasist, då skulle man inte stå ut med blandningen av folk". Huvudsaken är att man kan prata med varandra, hålla sams och göra kul saker.
  • Alltför många forskare har sett på frågorna ur sitt majoritetsperspektiv. Det första språket lärs in muntligt och omedvetet medan det andra språket lärs in medvetet i en formell undervisningssituation.
  • Myter formar bilder av verkligheten som finns inom en grupp.
  • "När vi förvärvar ett språk tillägnar vi oss inte bara ord, utan ett sätt att betrakta världen". Ömsesidig påverkan av tre faktorer som bildar vardagen: den konkreta miljön, den mentala kartan samt maktförhållanden.
  • Det är just egenskaperna flexibilitet, öppenhet och reflexivitet (omvända) som är nödvändiga för att man ska kunna leva ett uthärdligt liv.
  • Rosengård producerar - teoretiskt sett - framtidens människa.

Pjuh! Det måste vara en av de ultimata utmaningarna av idag, att med tålamod, respekt, öppenhet och yrkesskicklighet arbeta som lärare i en dynamisk mångkulturell miljö. Härligt att få läsa om Rosengård i så positiva ordalag för den bild jag haft tidigare var utmålad av massmedia och väldigt negativ.

Ett av "mina" ordspråk fladdrar ofta med sin närvaro under denna pedagogikutbildning så även nu, nämligen denna att "det finns ingen verklighet, bara upplevelser".

Over and out... Anne

1 comment:

Ann Magnusson said...

Jag blev oerhört fascinerad när jag läste om den mångkulturella skolan.Vilken utmaning att arbeta med så många olika kulturer.
Man hör mest negativa saker om t ex Rosengård i Malmö. Men självklart så finns det oerhört mycket mer. Jag funderar själv mycket på hur man på bästa sätt kan ta tillvara alla elevers förmågor och använda i undervisningen.
En jättebra bok!!