I den lokala tidningen läste jag på första sidan "Dålig kvalitet på skolmaten". Det slutar med att livsmedelsverket råder kommunerna till att antälla en kostchef eller en kostkonsult som kan göra näringsberäknade matsedlar. Tänker först att jaha, om det inte finns något annat att skriva negativt om i skolan så tar vi maten idag... hur känner sig de som är ansvariga idag, inkompetenta? Är nu matsalen för bullrig så en del väljer att inte gå dit, varför inte göra matsalen obullrig då och samtidigt höja kompetensen hos den personal vad gäller mat ist för att föreslå en ny utgift?
Jag är inte lärare och har heller inte tänkt att bli det, men det är utan tvekan så att intresset är väckt för vad det rapporteras om vad gäller skolan. Det är väldigt mycket negativa artiklar överlag. Vem har bestämt och varför väljer man att rapportera det negativa?
Det fanns en artikel till, en av skolorna i stan har fått 50.000kr till teknikundervisning. Wow, ett nyt mål för skolan. Att få flera lärare och elever intresserade av teknik. Är det ett nytt ämne som mål som är det viktigaste, inget fel i att det kommer in teknik för det är inte det jag reagerar på utan miljö, mobbning, interaktion och TIDEN för det... lågprioritet, eller samt att jag tolkar det även som att ämneskunskap då kommer i första hand - nu i teknik.
Vad ÄR det som verkligen PRIMÄRT är i fokus i skolan idag?
Vet inte varför jag skriver detta, men när jag skaffade hund för några år sedan så började jag helt plötsligt lägga märke till att det faktiskt fanns hundar. Av olika raser dessutom. Att det finns hundägarindivider av skilda slag. En hundvärld öppnade sig. Ny som hundägare har jag gått på diverse hundkurser och mycket av hur man lär och tränar en hund har kommit igen i de pedagogiska böckerna vi hade föregående delkurs. Fattade äntligen vad som menades med utsläckning bl.a. Att operant inlärning inte bara gällde hundar osv *ler*
Med ett väckt intresse skapas engagemang och med engagemanget kommer lusten och viljan att förstå och lära sig mera!
Trevlig helg, Anne
Friday, February 2, 2007
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment